Header Welcome

text

JEMPUT DATANG KE BLOG SAYA..mudah mudahan dengan kehadiran blog ini ia dapat memberi manfaat kepada semua, bukan nak tunjuk pandai atau hebat tetapi sekadar berkongsi secebis pengetahuan dari Ilmu Allah yang ada dimuka bumi ini ...

Friday, September 24, 2010

Manual Latihan Tambahan



Berikut adalah beberapa nota tambahan yang tidak terdapat dalam manual asal Kundalini Reiki. Ianya tidak wajib diajar kerana is sememangnya tidak terdapat dalam silibus / module Kundalini Reiki. Tujuan nota tambahan im disediakan adalah bermaksud untuk memberi kefahaman yang lebih tentang Reiki secara amnya serta idea-idea
 LATIHAN 1
Teknik Penyaluran Energi
- Santai, tenang fikiran dan emosi -  Meramas-ramaskan atau menggosokkan kedua-belch telapak tangan beberapa kali-  Letakkan tangan didada. Posisi tangan dan telapak tangan harus sesantai mungkin-  Niatkan (dalam hati) bahawa anda bermaksud untuk menyalurkan Reiki ke tubuh anda. Niat ini hanya dilakukan sekali sahaja.-  Tetap dalam posisi ini selama lebih kurang 5 minit. Tangan diusahakan tidak terlampau banyak bergerak-  Anda harus bersikap pasrah (tidak perlu berkonsentrasi)-  Rasakan sensasi energi di telapak tangan.
akan merasakan fenomena Reiki berupa sensasi rasa hangat serta den.vut-denyut   halus ditelapak tangan.
LATIHAN 2
Melatih kepekaan telapak tangan
-     Pertemukan kedua telapak tangan, hadapkan diantara satu sama lain, jarakkan sedikit. posisi telapak tangan dan tangan harus santai.-    Niatkan (dalam hati) bahawa tangan kanan mengalirkan energi Reiki ke tangan kiri dan tangan kiri menerima energi Reiki dari tangan kanan.-   Tetapkan dalam posisi ini selama 5 minit.-  Rasakan sensasi energi di pusat telapak tangan dan hujung-hujung jari tangan.-   Kemudian Tukar niat salur energi Kundalini Reiki / Diamond Reiki / Gold Reiki pula. Rasakan perbezaan setiap energi masing-masing.
Anda akan merasakan sensasi energi yang berbeza diantara Reiki, Kundalini  Reiki, Diamond Reiki dan Gold Reiki.
LATIHAN 3
Melatih kepekaan telapak tangan
- Letakkan telapak tangan di atas kepala. Jarakkan 10- 1 5cm dari kulit kepala.- Bersikap santai dan tenang.- Rasakan sensasi energi yang terdapat di daerah kepala anda.- Gerakkan posisi tangan dari jarak jauh kepada dekat kepala perlahan-lahan.-  Boleh cuba ubah posisi tangan kebahagian sisi kepala yang lain.
Anda akan merasakan sensasi energi yang mengalir serta timbulnya denyutan-denyutan halus di telapak tangan dan hujung-hujung jari.

LATIHAN TAMBAHAN
Energi dapat disalurkan ke makanan, minuman atau rokok.
Sebaiknya gunakan minuman yang mempunyai rasa yang kuat seperti coca-cola atau guna Rokok Kretek.
Contoh latihan:
-     Siapkan coca-cola 1 meter dihadapan anda , sebelum itu rasakan tcrlebih dahulu dan perhatikan baik-baik.-     Pegang tin minuman tersebut dan niatkan agar energi tersalur ke coca-cola yang ada dihadapan anda. Lakukan 5-10 minit.-     Setelah itu minumlah sedikit coca-cola tersebut dan amati perbezaan yang terjadi.-     Dapat dilakukan berulang-ulang
Bagi mereka yang cukup peka akan dapat merasakan perbezaan rasa dari makanan/minuman sebelum dan selepas dialirkan energi.

TEKNIK MENGAKTIFKAN DAN MERASA ENERGI DITELAPAK TANGAN
Telapak tangan merupakan salah satu pintu tenaga ataupun dikenali sebagai cakra telapak tangan yang juga memainkan peranan penting untuk menyerap, menyalurkan tenaga dan juga    untuk mengesan (scanning) aura dalam proses penyembuhan diri sendiri atau orang lain. Tetapi pada kebanyakan orang cakra ini kurang aktif
Salah satu kaedah untuk mengaktifkan cakra telapak tangan ialah dengan melakukan latihan di bawah. Dengan ini, anda mampu mengesan (scanning) atau rasa getaran tenaga aura dengan menggunakan telapak tangan.
1)    Letakkan kedua-dua telapak tangan berhadapan diantara satu sama lain (seperti dalam gambarajah dibawah)
2)      Jarakkan lebih kurang 6-7 inci diantara satu sama lain
3)      Niatkan " REIKI MENGALIR "
4)      Bernafas dengan lembut dan tenang sahaja. Tidak perlu fokus atau konsentrasi fikiran
Gambarajah: Kedudukan tangan
5)    Turunkan gelombang otak / rehatkan minda anda ke kondisi Alpha iaitu seperti dalam keadaan meditasi yang tenang.
6)    Fokus pada sensasi/rasa di tapak tangan dan pada masa yang sama tarik nafas perlahan dan lepaskan nafas perlahan-lahan selama 5-10 minit
7)    Kebiasaannya seseorang itu akan merasakan sensasi/tekanan/semutan/haba di telapak tangan, itulah dia energi REIKI
TIPS: MENINGKATKAN KEPEKAAN TELAPAK TANGAN
Ada diantara jurusembuh Reiki yang tidak dapat merasa pengaliran energi sewaktu penyembuhan. Ini disebabkan kurangnya kepekaan tangan. Namun dapat diatasi dengan melakukan self healing pada sendi-sendi tangan atau dapat juga dengan melakukan terapi syaraf tangan iaitu dengan mencelupkan kedua tangan separas lengan pada air hangat dan dingin secara bergantian dengan selang waktu 10 saat. Cara ini akan meningkatkan kepekaan syaraf tangan terhadap sensasi yang ditimbulkan oleh aliran energi. Cubalah.....
 CONTOH-CONTOH KAEDAH MENGGUNAKAN KUNDALINI REIKI UNTUKPELBAGAI HAJAT.
Kundalini Reiki bukan sahaja boleh digunakan untuk perubatan, malahan lebih luas lagi. Bergantung kepada kreativiti pengguna. Disini disertakan beberapa Contoh kaedah menggunakan Reiki untuk pelbagai hajat. Kaedah ini tidak diajar didalam modul / sukatan pelajaran Kundalini Reiki yang asal. Namun disertakan disini sebagai panduan dan diharapkan para pelajar mendapat ilham bagaimana untuk mempergunakan Kundalini Reiki dengan lebih meluas mengikut hajat dan kreativiti sendirl.
A. PENARIK CINTA DAN PENGASIHAN
- Ciptakan kata-kata sugesti / cadangan hajat anda.- Contoh: "NAMA (orang yang diidamkan) CINTA / KASIH KEPADAKU-  Tuliskan ayat tersebut secara visual / bayang / makrifat dengan jari anda ke telapak tangan atau tuliskan dengan pen pada kertas kosong.-   Gosok-gosokkan sebentar kedua telapak tangan-   Tekapkan telapak tangan atas ayat tadi-  Jangan berfikir apa pun dan niatkan " Reiki mengalir"-    Biarkan selama 5 ii-inilt.
B. REZEKI DAN KEKAYAAN
-Ciptakan kata-kata sugesti / cadangan hajat anda.-  Contoh: "SAYA DAPAT RM10,000 SEBULAN"    "SAYA MEMILIKI KERETA GEN-2 WARNA BIRU"   "SAYA MENDAPAT REZEKI DARI SUMBER YANG TIDAK D I SANG KA-SANGKA"
-  Tuliskan ayat tersebut secara visual / bayang / makrifat dengan jari anda ke telapak tangan atau tuliskan dengan pen pada sehelai kertas kosong.- Gosok-gosokkan sebentar kedua telapak tangan-   Tekapkan telapak tangan atas ayat tadi- Jangan berfikir apa pun dan niatkan " Reiki mengalir"-  Biarkan selama 5 minit.
C. MENINGKATKAN KHARISMA DIRI
-   Duduk Bersila seperti meditasi atau duduk diatas kerusi. Badan ditegakkan. kosongkan minda dan bersantai.-   Berdoa mengikut kepercayaan masing-masing.-  Kemudian bacakan afirmasi / niat:
-  Contoh: "Allah Yang Maha Esa, berikan saya kharisma diri yang agung, dihormati, disegani, digeruni dan dikasihi oleh segenap lapisan manusia ".
Kemudian lakukan meditasi Kundalini Reiki selama 20-30 minit. Bernafas biasa, tenang dan lembut sahaja. Amalkan meditasi in] setiap hari.
D. PEMAGARAN GHAIB — KESELAMATAN DIRT & HARTA BENDA
Kaedah pemagaran I
Tuliskan perkara yang hendak diberi perlindungan.  Contoh: "RUMAH SAYA", "RUMAH AHMAD", "KERETA SAYA".    Tuliskan ayat tersebut secara visual / bayang / makrifat dengan jari anda ke telapak tangan atau tuliskan dengan pen pada sehelai kertas kosong.
       Gosok-gosokkan sebentar kedua telapak tangan- Tekapkan telapak tangan atas ayat tadi -   Jangan berfikir apa pun dan niatkan "Reiki mengalir"-    Biarkan selama 5 minit.-           Ulangi proses ini sekerap mungkin bagi mempertahankan dan mengukuhkan perisai pemagaran tersebut.
Kaedah pemagaran 2
-   Pegang atau sentuh dengan telapak tangan benda yang hendak di buat pemagaran. - Jangan berfikir apa pun dan niatkan " Reiki mengalir"- Biarkan selama 5 minit. - Tambahkan kata-kata sugesti / cadangan di dalam hati, contohnya :   "Ya Allah Berilah perlindungan kepada motorsikal ini daripada perkara-perkara yang merugikan" ucapkan 3 x. -     Ulangi proses int sekerap mungkin bagi mempertahankan dan mengukuhkan perisai pemagaran tersebut.
E. PEMINJAM MEMBAYAR HUTANG
Kaedah untuk membuat / memudahkan orang yang berhutang untuk membayar hutang kepada kita. Cara-caranya:
-     Tulis NAMA orang yang berhutang atas kertas atau makrifatkan di atas telapak tangan.-     Bawah NAMA tersebut tulis perkataan "BAYAR"-     Isyaratkan/bayangkan/makrifatkan tulis pada telapak tangan NAMA orang   -      tersebut - Bawah NAMA tulis perkataan "BAYAR"-     Tepuk telapak tangan, gosok-gosokkan sebentar-     Tekapkan telapak tangan atas NAMA tersebut-     Jangan berfikir apa pun dan niatkan " Reiki mengalir"  Biarkan selama 5 minit.

F. MENGAKTIFKAN PANCA INDERA KE-ENAM
-   Duduk Bersila seperti meditasi atau duduk diatas kerusi. Badan ditegakkan. kosongkan minda dan bersantai.-     Berdoa mengikut kepercayaan masing-masing.-     Kemudian bacakan afirmasi / niat:
-     Contoh: "Allah Yang Maha Esa, aktifkan dan tingkatkan days panca indera ke enam diriku".
Kemudian lakukan meditasi Kundalini Reiki selama 20-30 minit. Bernafas biasa, tenang dan lembut sahaja. Amalkan meditasi ini setiap hari.
G. UNTUK PELBAGAI HAJAT, MATLAMAT DAN MASALAH
-     Tulis dan senaraikan segala hajat, matlamat atau masalah yang ingin diselesaikan pada sehelai kertas. Senaraikan dengan terperinci.
Contohnya :
MATLAMAT / HAJAT SAYA IALAH:        MASALAH SAYA IALAH:
1.         Pendapatan RM5,000 sebulan                      1. Kuat merokok
2.         Miliki kereta Gen-2 warna biro                    2. Fobia tempat tinggi
3.         Pergi melancong ke Langkawi                       3. ...................................  
Baca senarai tersebut sepintas lalu tanpa menghafalnya.
-     Kemudian lakukan meditasi Kundalini Reiki selama 20-30 minit. Bernafas biasa, tenang dan lembut sahaja. Amalkan meditasi ini setiap hari.-     Baca senarai tersebut setiapkali sebelum memulakan meditasi.
Atau guna cara anda sendiri, apa yang terfikir oleh anda. lkut kreativiti anda. Ia hanyalah contoh sahaja. Lakukan sekerap mungkin sehingga hajat anda tercapai. Yakin dan bersungguh-sungguh adalah kunci kejayaan.
FATWA TENTANG REIKI
Fatwa by: Sheikh Ahmad Kutty A Senior Lecturer and an Islamic Scholar at the Islamic Institute of Toronto, Ontario, Canada.
Date:     Sunday,Jan 12 ,2003
On Islam Online: http://www.isIamon]1ne.iiet/Iivefatwa/engl1sh/Browse.asp?hGuestID=evY6h8
Question:
Salamu 'Alaykum. Reiki is a Japanese art for healing which was re-discovered by Mikao Usui in early 1900. This is a way of treatment with the energy through the hands. While giving treatment, there is no such concept which is against our belief. However, the way of attunement and use of some signs before a treatment is disturbing me and it seems to be deriven from Budha's thoughts.
I use Reiki with very firm belief in Allah, and there is no teaching of Budha's thoughts at all although I know that we should pray Allah before giving treatment to anybody. Could you please let me know if Reiki practice has any interaction with the teachings of Islam?
By: Shibab
Answer:
Wa'alaykumusalaamu Warahmatullahi Wabarakatuh.
In The Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful. All praise and thanks are due to Allah, and peace and blessings be upon His Messenger.
"If the kind of treatment you have indicated does not involve any procedures unacceptable in Islam, and there is no assuming of invoking anyone other than Allah for healing, then there is nothing in Islam objectionable to this practice.
In fact, the Prophet (peace and blessings be upon him) taught us that if anyone can help his brother or sister in any way, let him do so without hesitation. Therefore, if Reiki has been found to be a beneficial method of treatment, a Muslim should never hesitate in making use of it."
Allah Almighty knows best.

Berikut diberikan Bonus Attunement Gold Reiki level 1 — level 3.
GOLD REIKI- merupakan suatu teknik tradisi Reiki jenis yang lain. la dikatakan dapat mengubah "Ketakutan" dan " Kesuraman" menjadi "Pencerahan" clan "Kebahagian". Energi ini merupakan energi terkuat di dalam fizik. Energi ini dapat dipergunakan secara sendiri atau dikombinasikan dengan teknik Reiki biasa.

ATTUNEMENT
Gold Reiki level 1,2,3 : diambil selepas 2 hari untuk setiap peringkat selepas 2 hari attunement Kundalini Reiki 3. Anda boleh mulai attunement level 1 pada bila-bila masa tanpa membuat perjanjian dengan kami kerana kami telah membuat terlebih dahulu attunement ini untuk anda, hanya tinggal untuk anda mengambilnya sahaja. Kaedah menerima dan memberi attunement adalah sama seperti kaedah attunement Kundalini Reiki, hanya tukar niat kepada Gold Reiki level 1,2 atau 3.
CONTOH KAEDAH MUDAH MEMBERI RAWATAN KEPADA ORANG LAIN
1.   Letakkan telapak tangan anda di tempat yang sakit atau di bahu pesakit.
2.  Kosongkan minda anda dan niat "Gold Reiki mengalir...". Biarkan energi mengalir tanpa perlu konsentrasi atau memerhatikan pengaliran energi tersebut. Bertenang clan santai sambil menikmati aliran energi tersebut.
3.  Setelah 5-7 minit anda akan merasakan aliran energi mulai berhenti atau anda mungkin merasakan sedikit keletihan. Ini bermakna proses penyembuhan telah sempuma.
CONTOH KAEDAH MUDAH MEMBERI RAWATAN SECARA JARAK JAUH
1.   Visualkan / bayangkan / tuliskan dengan jar* - nama pesakit ditelapak tangan anda. Kemudian pertemukan / tekupkan kedua belch telapak tangan anda diantara satu sama lain. Atau tubs pada kertas.
2.  Kosongkan minda anda dan niat "Gold Reiki mengalir...". Biarkan energi mengalir tanpa perlu konsentrasi atau memerhatikan pengaliran energi tersebut. Bertenang dan santai sambil menikmati aliran energi tersebut.
3.   Setelah 5-7 minit anda akan merasakan aliran energi mulai berhenti atau anda mungkin merasakan sedikit keletihan. Ini bermakna proses penyembuhan telah selesai. Walaubagaimanapun, energi penyembuhan ini akan terns berkeria kepada, pesakit selama is diperlukan.
Kaedah yang sama juga boleh diaplikasikan terhadap diri sendiri. Sebaik-baiknya proses penyembuhan perlulah dilakukan kepada diri sendiri pada setiap hari.